Culture Qualité

Etudes et Communications

Empowering Higher Education Institutions through Information Sharing and Improved Governance

This event has been the opportunity of fruitful discussion and lively debate. We learnt about many institutional best practices as well as international higher education trends, through the experience of representatives from more than 25 countries. Thanks to the proactive role of the network members, we believe the conference has been successful in promoting capacity building and information sharing. To remain faithful to this later goal, we are now sharing the presentations on our website. You may access the documents you are interested in by clicking on the presentation's title in the online agenda

Trends 2015: Learning and Teaching in European Universities By Andrée SURSOCK

Trends 2015 is the seventh in the series of Trends reports published by the European University Association. The main goal of Trends 2015 is to document the universities' perceptions of the changes that have taken place in European higher education in the past five years particularly in relation to learning and teaching. It is based on a questionnaire to which 451 higher education institutions, from 46 countries (or 48 higher education systems1), responded.

The respondents represent more than 10 million students or about a quarter of the students enrolled in the institutions of the European Higher Education Area.

Télécharger le document

L'évaluation et l'accréditation de l'enseignement supérieur - Evolutions récentes en France

L'analyse de l'évolution du système d'évaluation et d'accréditation1 en France, notamment par rapport à ses récentes évolutions, s'inscrit dans le cadre d'une étude comparative sur les agences d'accréditation de cinq pays de l'Union européenne, qui constituent par ailleurs les pays initiateurs du Processus de Bologne.

C'est justement ce processus et la perspective de la création d'un espace européen de l'enseignement supérieur qui sont à l'origine d'une nouvelle conception de l'évaluation et de l'accréditation liée au principe de garantie de la qualité de l'enseignement supérieur.

Télécharger le document

Articuler la démarche qualité et l'approche par compétences

Objectifs de l'atelier:
- Découvrir une grille d'analyse de la cohérence de programme, basée sur le nouveau référentiel de AEQES
- Identifier des descripteurs de cohérence d'un programme et les sources d'information
- Repérer les incontournables à mettre en oeuvre pour une approche par compétences

Articuler la démarche qualité et l'approche par compétencesTélécharger le document

Procedural Guidelines for Initial Accreditation 2011

To assure prospective students, their families, and the public that the academic programs offered by institutions licensed in the UAE meet international standards, each separate program must be individually accredited. The Standards for Licensure and Accreditation (2011 edition) are the basis for Initial Accreditation, Accreditation and subsequent Renewal of Accreditation.

Commission for Academic Accreditation
Ministry of Higher Education and Scientific Research
United Arab Emirates

Strategic Planning in Higher Education

Maryam Riaz Wattoo Director, Institutional Effectiveness and Planning Support, UAEU President MENA-AIR

Télécharger le document

The Role and Implications of Rankings for Higher Education Institutions: What We've Learned and Should Know

Do we measure what we value? or Do we value what we measure?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.

Professor Ellen Hazelkorn
President, EAIR
Policy Advisor to the Higher Education Authority (Ireland)
Director, Higher Education Policy Research Unit (HEPRU)
MENA-AIR Conference, Byblos, Lebanon

Télécharger le document

Colloque international sur la Qualité dans l’enseignement supérieur

C’est dans un contexte de partage d’expertises, que l’Université de Genève, l’Université de Montréal et l’Université libre de Bruxelles, dénommées G3, ont lancé leur premier colloque sur la Qualité dans l’enseignement supérieur. Ce colloque, intitulé « La qualité dans tous ses états », a eu lieu à Bruxelles du 16 au 18 octobre 2014.

L'ensemble des présentations sont, dès à présent, disponibles sur le site du colloque (http://colloquequalite.g3univ.org/).

Télécharger les présentations:
- Cohérence entre culture qualité et processus : une grille de lecture
- Faire vivre des systèmes en tension pour enraciner la culture qualité
- Le suivi des évaluations: Un mécanisme pour ancrer une Culture Qualité à l'Unil ?
- L'accréditation et après... Mobiliser des équipes vers une culture qualité intégrée

Pratiques de la conduite du changement

Le passage du discours à l’action de changer n’est pas chose aisée. Les auteurs se proposent de nous présenter « la manière par laquelle on passe d’un discours sur le changement à l’action qui permet une application concrète du changement dans les pratiques opérationnelles ». Les acteurs ont assez bien compris le pourquoi du changement, l’actualité économique se charge de leur rappeler (fusion, fermeture d’entreprise), mais ce qui est plus difficile, c’est le comment.

Télécharger le texte complet: Pratiques de la conduite du changement